Dioptrické brýle
Sluneční brýle
Kontaktní čočky
Brýlové čočky
Doplňky
Servis brýlí
visačka

Řídit bez brýlové korekce je risk!

Řídit bez brýlí je velký risk, můžete někoho i zabít!

 HML_0115

(obrázek z zenavuate.cz)

To si podle průzkumu Direct pojišťovny myslí 96% českých řidičů a podle očních lékařů je to i pravda. Problém je v tom, že každý pátý řidič s předepsanými brýlemi občas nebo stále řídí bez nich. Řidiči se špatným zrakem jsou časovanou bombou, a proto si dále v tomto článku přečtěte , jak vada zraku ovlivňuje jejich vnímání situace na silnici.
Jestli takoví řidiči vůbec nějaké brýle nosí, kontroluje policie jen zřídka a zda přes ně dobře vidí, už nekotroluje nikdo. Přístup řidičů ke zraku se samozřejmě nelíbí očním expertům,kteří bojují za to, aby zrak byl lépe kontrolován.
K vydání běžného řidičského průkazu probíhá povinná lékařská prohlídka prakticky jen při první žádosti a pak až v 60 letech , ale mnohdy prohlídka zraku v 60 letech také neproběhne.
I ti co nemají brýle zapsány v řidičském průkazu, by si svůj zrak měli nechat preventivně změřit mezi 40-50 lety věku. Ti co mají brýle nebo kontaktní čočky by měli chodit každý tři roky na kontrolu zraku.
Bohužel se často setkáváme se zákazníky, kteří řidičský průkaz vlastní buď krátce nebo již delší dobu a nevyhovují pravidlům pro řízení vozidla, a to většinou bývají lidé s vysokými dioptriemi.

Policie to nekontroluje
Kontrolovali vám někdy policisté , zda máte dioptrické brýle při běžné kontrole ? Pokud ne, nejste výjímka. Takovou zkušenost má 83% řidičů. A to je jízda bez nebo se špatnou korekcí v brýlích nebezpečnější než telefonování bez handsfree. Také v nových řidičských průkazech se povinnost nosit brýle nebo čočky skrývá pod nerozluštitelným kódem a to je špatně.

,,Brýle nutné”
Častý dotaz klientů se týká řidičského průkazu a tolik oblíbené specifikace ,,Brýle nutné”. V momentě nasazení kontaktních čoček totiž dotyčný vidí a brýle nemá. Nastane tak velký otazník, jak policista při silniční kontrole bude takovou to situaci hodnotit.Poznámka v řidičském průkazu ,,Brýle nutné” patří do skupiny tzv. harmonizačních kódů.
Ty jsou uvedeny ve vyhlášce č. 31/2001 SB. a jejich kompletní výčet je následující:
Harmonizační kódy v řidičském průkazu ve vztahu ke zraku
01. Ochrana nebo korekce zraku
01.01 brýle
01.02 kontaktní čočky
01.03 Ochranné brýle
01.04 Sluneční brýle
01.05 Oční kryt
01.06 brýle  nebo kontaktní čočky

VOT13d404_RIDICAK 

(obrázek převzat z tvrtm.cz)

Pokud tedy nosíte brýle nebo kontaktní čočky, je potřeba mít v řidičském průkazu uvedený harmonizační kód 01.06 – brýle nebo kontaktní čočky.
V momentě , kdy máte uvedeny pouze brýle, ale nosíte i kontaktní čočky, nesplňujete základní předpoklad pro držení řidičského průkazu.
Podle zákona byste měli před plánovanou aplikací kontaktních čoček navštívit svého obvodního lékaře a nechat si vystavit potvrzení o této možnosti korekce. S tímto potvrzením navštívíte dopravní inspektorát a necháte si vystavit nový řidičský průkaz, kde vám nově uvedou příslušný harmonizační kód. Ten , kdo nemá v řidičském průkazu uvedenou dvojí možnost korekce, jedná v rozporu s vyhláškou. Tohoto porušení se tedy dopouští každý druhý klient, jelikož o tomto zákoně se moc nehovoří a proto tedy vznikl i tento článek.
Dejte tedy pozor pokud způsobíte dopravní nehodu a prokáže se, že jste při nehodě neměli brýle ani kontaktní čočky, hrubě jste porušili základní předpoklad pro držení řidičského průkazu.Pokud budete tvrdit , že máte nasazenou kontaktní čočku,Policista má právo přivolat oftalmologa , který tuto skutečnost může prokázat. Pozor však na případ , kdy máte uvedený harmonizační kód pouze ,,brýle nutné” a v době nehody máte kontaktní čočky.Ikdyž jste korigování nemáte příslušný typ korekce uvedený v řidičském průkazu a postupuje se stejně jako v případě bez brýlí. Je na vás pohlíženo, jako byste konzumovali alkohol (obrazně řečeno samozřejmě). Pojišťovna vám odmítne spoluúčast a veškerou způsobenou škodu hradíte ze svých peněz.(pokuta s epohybuje až 2000,- a body se nestrhávají, ale nevyplácí se stejně riskovat).

Věděli jste, že:

  • řidiči se špatným zrakem vybočují ze svého jizdního pruhu o 62% častěji. Nejčastěji směrem ke krajnici.
  • řidiči se špatným zrakem při jízdě přečtou jen 77% ukazatelů. Třetina dopravních značek jim unikne.
  • Při 0,75 dioptrie už bez brýlí neřiďte. To, co normální oko uvidí z 12 metrů vy uvidíte až ze 6 metrů,tudíž máte pomalejší reflex na pohyblivé věci.
  • Okolo 75 let věku už pětina řidičů nemá bez brýlí za volantem co dělat a dvěma z deseti už nepomohou ani brýle.
  • Pětina Čechů s předepsanými brýlemi někdy řídí bez nich.
  • Čtyři z deseti řidičů by jízdu bez brýlí trestalo odečtením bodů , 15% odebráním řidičáku.

Pro zajímavost zde pár ukázek jak vnímá oko situaci na silnici při ruzných zrakových vadách.

Normální oko

1256105_auto-ridic-vyhled 

  • chodce zahlédne ve 250 metrech
  • po brždění z 50 km /h zbývá 222metrů
  • po brždění z 90 km/h zbývá 160 metrů
  • po brždění ze 130 km/h zbývá 121 metrů

 

Krátkozrakost ( -0,75 dioptrie)

1256106_auto-ridic-vyhled 

  • Chodce zahlédne ve 125 metrech
  • po brzdění z 50 km/h zbývá 97 metrů
  • po brždění z 90 km/h zbývá 35 metrů
  • Po brzdění ze 130 km/h zbývá -4 metrů

 

Krátkozrakost (-2 dioptrie)

1256108_auto-ridic-vyhled 

  • chodce zahlédne ve 25 metrech
  • po brzdění z 50 km/h zbývá -3 metry
  • po brždění z 90 km/h zbývá -65 metrů
  • po brždění ze 130 km/ h zbývá -104 metrů.

 

Zelený zákal

1256114_auto-ridic-vyhled 

  • chodce vůbec nemusí vidět. Řidič ztrácí vidění. Vidí sice ostře, ale jakoby skrz srolované noviny,nebo také jako přes tmavé záclony.Začíná se projevovat nejčastěji po 45 letech věku. Samozřejmě zde hrozí nejvíce havárie.

 

Dalekozrakost

1256129_auto-ridic-vyhled 

  • s viděním na dálku problém mít nemusí při nižší dioptrii,ale přesto řidič může mít problém s ovládáním vozu, protože palubní desku vidí rozmlženě. Hrozá porušení povolené rychlosti i havárie.

 

Šedý zákal

1256128_auto-ridic-vyhled 

  • zrak se postupně zakaluje a zahaluje šedivým závojem. Klesá i schopnost zaostřit.

A co vy:

  • máte problém číst dodatkové tabulky?
  • zpomalujete abyste přečetli dopravní značky?
  • je Vám 45 let a více?
  • rozmlžují es Vám údaje na palubní desce?
  • máte pocit unavených očí, bolesti hlavy ,dočasné závratě?

Jestli alespoň dvě z těchto vyjmenovaných věcí se Vás týká neváhejte a navštivte svého oftalmologa nebo u nás může optometrista také zkontrolovat Váš zrak.

 

(obrázky pohledů z automobilu jsou převzaty z blesk.cz)